سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لینک دوستان

آداب غذا خوردن


طبرسی در مجمع البیان نقل می کند که هارون الرشید، طبیبی مسیحی داشت که مهارت او در طب معروف بود. روزی این طبیب به یکی از دانشمندان اسلامی گفت من در کتاب آسمانی شما چیزی از طب نمی یابم در حالی که دانش مفید بر دو گونه است: علم ادیان و علم ابدان. او در پاسخ گفت: خداوند همه دستورات طبی را در نصف آیه از کتاب خویش آورده است «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» و پیامبر ما نیز طب را در این دستور خویش خلاصه کرده است: «المعده بیت الادواء و  الحمیه رأس کل دوا...؛ معده خانه همه بیماری ها است و امساک و پرهیز، سرآمد همه داروهاست.»
طبیب مسیحی چون این سخن را شنید گفت: قرآن شما و پیامبرتان برای جالینوس (طبیب معروف) طبی باقی نگذارده است.(4)
آری هر چند این دستور قرآن ساده به نظر می رسد اما امروزه یکی از مهم ترین دستورات بهداشتی و پزشکی است که توجه به آن موجب پیشگیری از بسیاری بیماری ها است.
.1 طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز، ترجمه علی چراغی، ص 138 و نیز تفسیر نمونه، ج6، ص .153
.2همان منبع، ص .139
.3همان منبع.
.4 مجمع البیان، طبرسی، ذیل آیه، تفسیر نمونه، ج6، ص 153-.154

 

توجه داشته باشید در این ایه منظور از اسراف تنها به صرف پرخوری نمیباشد

اسراف معانی گوناگونی دارد از جمله عدم تناسب غذایی نابجا .عدم تناسب غذایی مزاج .عدم تناسب غذایی فصول ازجمله هر میوه و غذایی متناسب با فصل خودش باید باشد . عدم تناسب غذایی جنس وعدم تنسب غذایی سن که اگر همه اینها رعایت شودما کمک شایانی به حفظ سلامت و پیشگیری از بیماریها کردیم .

حتی توجه داشته باشید که چقدر مسءله تغذیه حائز اهمیت است که اظباء با همین ابجوش میتونند به معالجه بیماری بپردازن

 

نظر معصومین نیز اهمیت بی اندازه ای تغذیه را به ما گوشزد میکند.رسول خدا فرمود: (المعده ام کل دا و الحمیه ام کل دوا : معده ما در همه ناخوشی هاست و پرهیز ما در همه ی داروهاست.) قران کریم میفرماید:(انظر الی طعامک) که این "انظر" تفاسیر متعددی دارد.از جمله این که دقت در خوردن و آشامیدن یک دستور مهم و اسلامی و دینی است.

 

اداب غذا خوردن

1.گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ابتدای غذا وبه جای آوردن حمدو شکرآخر غذا مورد تا کید اسلامی است.

2.مصرف اندکی نمک ابتدا و انتهای غذا توصیه شده است. نمک ضد بلغم معده عمل کرده و هضم غذا را بهتر می کند.

3.غذا باید آرام وبه آهستگی خورده شودو کاملا جویده شود. اهمیت این موضوع به حدی است که طبق فرمایش معصومین (ع) مدت زمانی که سر سفره ی غذا می مانیم جزو عمر ما محسوب نمی شود .شاید یک حکمت این روایت این است که انسان تشویق شود تا با آرامش وحوصله و صرف وقت بیشتری به غذا بپر دازد.تند غذا خوردن سبب ترشح ناقص آنزیمهای گوارشی شده که هضم را مختل خواهد کرد.

(فراموش نشود که از دیدگاه طب سنتی به هر دلیل هضم ناقص شود. خلط فاسد ونا بجا در دستگاه گوارش تولید وبه سراسر بدن منتشر می شود.) کامل نجویدن غذاها عادت اغلب انسانهاست که باز موجب اختلالات گوارشی وهضم ناقص خواهد شد.

4.ایستاده غذا خوردن. پشت میز وصندلی غذا خوردن .کفش به پا داشتن حین غذا خوردن سودا زا است و خون را به شدت غلیظ می کند.

 


5.بهتر است غذا مزه مزه شود وبه ان نگاه کنیم وآب جرعه جرعه خورده شود وحتی توصیه شده آب هم مزه مزه شود و حین نوشیدن آب به آن نگاه کنیم.

6.دست کشیدن از غذا قبل از سیری کامل نیز توصیه ی مهم طب اسلامی است. جزو ارکان طول عمر شمرده شده است. همگان شنیده ایم که آن طبیب مشهور زمان صدر اسلام گفت: تا زمانی که مسلمین این عادت را دارند (یعنی قبل از سیر شدن کامل دست از غذا می کشند) ما پزشکان مشتری نخواهیم داشت !

7. خواب پس از غذا مضر است وخون غلیظ وسودایی تولید میکند. حداکثر بیست دقیقه خواب کوتاه پس از صرف ناهار مجاز دانسته شده است.

8.غذاهای بسیار سرد و بسیار داغ هر دو مضر است.

9.یخ سودازاست وآبی که درون آن یخ انداخته باشیم سودازاست !و خون را غلیظ میکند. بوعلی سینا می فرماید: آب یخ خوردن ضررر خود را اگر در جوانی نشان ندهد در پیری حتما ضربه ی خود را به تو خواهد زد! آبی که در یخچال گذاشته شود تا خنک شود ضرر چندانی ندارد.




[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 2:57 عصر ] [ محمد ستایش ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

محمد ستایش
راز سلامتی و طول عمر و تغذیه سالم را از ما بخواهید سوالات خود را در قسمت نظرات وارد کنید سعی میکنم در اسرع وقت پاسخ بدم همراه:09380890071 ساعت تماس 9-10شب
امکانات وب