سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لینک دوستان

فلسفه نامگذاری آشپزخانه این بوده است که محل طبخ آشپز میباشد . پایه ی سفره خانواده ایرانی  آش بوده است وتایکصد نوع آش. در منا بع طب سنتی توصیف و نسخه شده است .آشها هم غذا هستند .هم دارو .آش یک مرحلاه هضم را پشت سر گذاشته وشبیه به کیموس معده شده اشت و دستگاه گوارش ما در هضم و جذب کمتر دچار مشکل میشود. امروزه خانوار ایرانی کمتر آش سماق. آش انار. آش جو .آش آلو. آش شله قلمکار.آش دوغ.آش زیره.و...........مصرف میکند. اگر مصرف آش با مصلحات آن باشد نه تنها نفخ و سوزشعده ایجاد نخواهد کرد بلکه سبب درمان مشکلات گوارشی خواهد شد.آش ضد یبوست است.


[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 5:38 عصر ] [ محمد ستایش ]

ذکرها وآداب معنوی غذاها: هر غذایی ذکر خاص خود را دارد. گفتن ذکر حین طبخ غذاها سبب روحانی شدن خوراک وافزایش برد اثر معنوی آن غذا در جسم وروان ما خواهد شد. قطعا غذایی که با ذکر تهیه شده باشد سالم تر و لذیذتر ورشد آفرین تر خواهد بود. ذکر های گوناگونی توسط حکیمان سنتی بیان شده که چهار ذکر عمومی که قابل کاربر برای تمامی غذا هاست عبارت است از :

بسم الله الرحمن الرحیم 2. صلوات بر محمد وآل محمد 3. یا نور 4. یا رزاق.

وضو داشتن حین طبخ غذا توصیه ی دیگر طب اسلامی است. قدما در تهیه ی سرکه از تربت سید الشهداء استفاده می کرده اند.




[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 5:36 عصر ] [ محمد ستایش ]

غذاهای گرم

تخم مرغ خانگی.دنبلان. میگو. حلیم. نخود آب و آبگوشت فسنجان. بریانی. قلیه. کره گلابی. انگبین(عسل) مربا. گوشت آهو. فالوده. خامه. گوشت خرگوش. اب شور زنجبیل. توت سفید(شیرین). اب گرم. آبگوشت زیره(مانند ابگوشت معمولی+لیمو عمانی+آلو+زیره فراوان) گل سرخ. انجیر. مغز بادام شور.

رطب(گرم و مقوی مسهل)کرفس. انجیر خشک. تر خون. گردو.آبگوشت نخود(گرم و مقوی)نعناع. گندم. تر تیزک. مغز بادام شیرین.آبگوشتمغز دانه ها(گوشت قلوهگاه+سینه+بادام. پسته. گردو +سیب زمینی)نخود. سوسن. تره. ترنج. پیاز . نیشکر. سیر.. پسته.آبگوشت خربزه(مانندآبگوشت معمولی وبه جای خربزه) زردک. فندق. زیتون سیاه. نبات. نمک.

گلاب. گوشت گنجشک. چلوکباب(با گوشت گوشفندی)گوشت بلدرچین. گوشت خروس. گوشت شتر. گوشت کبوتر. گوشت ماهی شور. خاگینه.




[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 5:30 عصر ] [ محمد ستایش ]

هر غذایی در طب سنتی دارای یک یا چند مصلح میباشد .منظور از مصلح یعنی یک نوعی ماده ی غذایی یا گیاه دارویی که مصرف آن به همراه غذاهای مورد نظر . در اصلاح و تدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود و هضم غذا را بهتر خواهد کرد  وخواص وفواید غذا وجذب غذا را در بدن و ارگانهای مربوط مضاعف خواهد کرد. در تغذیه سنتی ایرانیان مصرف مصلحات به طور کامل مراعات میشده است و تقریبا غذایی و میوه هایی یافت نمیشود که بدون مصلحات مصرف شود.مثلا کاهو وسکنجبین .خیار با نعناع و گل سرخ. ماست با شیره. برنج با زیره سیاه .دوغ با کاکوتی. وآویشن.چای با آبلیمو.تخم مرغ با دارچین .ارده با شیره انگور. عدسی با گلپر.آش جو با فلفل سیاه..آبگوشت باپیاز .کباب با سماق. ماهی با گردو و فلفل سیاه وسیر..........مصرف میشده است. امروزه تقریبا مصرف این مصلحات با غذاها کنار گذاشته شده است که سبب کاهش کم وکیف جذب و هضم غذا خواهد بود


[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 5:26 عصر ] [ محمد ستایش ]

لیست مصلحات غذاها

غذا- مصلح

 

1.برنج،مصلح :زیره سیاه

2.خیار،مصلح :نعناع و گلسرخ

3.روغن حیوانی،مصلح :عسل و سرکه و آبلیمو

4.کاهو،مصلح :سکنجبین

5.ماست،مصلح :شیره و عسل و سیاهدانه

 

6.گوشت گوسفند، مصلح :عسل و سماق

7.آش جو،مصلح :زیره و آبغوره

8.تخم مرغ مصلح :دارچین

9.شیر،مصلح :گلاب و هل

10کره حیوانی مصلح :عسل                                   

 

11.نان گندم،مصلح :رازیانه و سیاهدانه

12.عدسی،مصلح :گلپر

13.باقلا،مصلح :گلپر

14.انار،مصلح :گلاب

15.انواع آش، مصلح :فلفل سیاه

 

16.دوغ، مصلح :کاکوتی

17.ماهی؛ مصلح :گردو و فلفل سیاه

18.آبگوشت مصلح :دنبه و آویشن

19.چای سیاه،مصلح : آبلیمو

 

نکته :بطور کلی سرکه. آبلیمو و آبغوره مصلح تمام غذاهای گرم و سیاهدانه و عسل مصلح تمام غذاهای سرد است .




[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 5:11 عصر ] [ محمد ستایش ]

حتما میل کنید

این اقلام موجب تصفیه شدن خون، شادابی پوست و مو، تقویت اعصاب، رفع چاقی وچربی خون ،سلامت کبد وکلیه وقلب، محکم شدن مغز استخوان وافزایش رشد جسمی وذهنی اطفال و نوجوانان وسلامت معده وافزایش مقاومت بدن در مجموع دفع اخلاط فاسد وتولید خون صالح وسلامت جسم وروح می شوند:

 

1.روغن حیوانی  2.ماء الشعیر و دوغ  3. کره حیوانی(طبیعی)4 . خرما و کشمش به جای قند  5. عسل ونبات به جای شکر 6 . گوشت گوسفند و ماهی  7.نان سبوسدار (سنگک و نان جو)8  میوه وسبزی تازه، سیر و پیاز خام  9.زیتون وروغن زیتون همراه غذا وسالاد  10. خاکشیر وگلاب وعسل (هر چه بیشتر)

 

11 .شیر سرد وآلوی خیس کرده ی قبل از خواب  12. نان وپنیر و گردو (شبها) یک شب در میان 13 . سماق همراه با غذاها  14. انار ورب انار همراه تمام غذاها   15. عناب (جوشاندنی) 16 . آب زرشک روزی 2 لیوان   17. کاهو و سکنجبین   18. شیره انگور   19. سیاهدانه (نصف قاشق چایخوری بجوید ،همراه یک قاشق عسل یا ما بین غذا میل کنید )صبح وشب

 

20  . سرکه وآبغوره ی طبیعی (خانگی) همراه تمام غذاها   21. لیمو ترش تازه همراه غذاها   22. لبنیات محلی وطبیعی (به شرط بهداشتی بودن) نگران تب مالت نباشید زیرا.......  23. گل بنفشه (دم کردنی)  24. قبل از خواب یک قطعه پنیر شور به دندانهایتان بمالید.

 25. یک عدد تخم مرغ خام وسالم را (بدون این که شکسته شود) داخل فنجان آبلیموی خانگی (تازه) بیندازید وبگذارید به مدت 6 ساعت بماند ، سپس تخم مرغ را خارج کرده وآبلیموی باقیمانده را با آب خالی رقیق کرده وشبها میل نمایید. (به مدت 40 شب) آبلیمو را با عسل شیرین کنید. می توانید آبلیمو را با سالاد ویا آش و سوپ مصرف کنید.

 

26 پوست تخم مرغ را آسیلب کرده به نسبت یک به چهار با عسل مخلوط کرده وشبها یک قاشق میل کنید


[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 4:55 عصر ] [ محمد ستایش ]

آداب غذا خوردن


طبرسی در مجمع البیان نقل می کند که هارون الرشید، طبیبی مسیحی داشت که مهارت او در طب معروف بود. روزی این طبیب به یکی از دانشمندان اسلامی گفت من در کتاب آسمانی شما چیزی از طب نمی یابم در حالی که دانش مفید بر دو گونه است: علم ادیان و علم ابدان. او در پاسخ گفت: خداوند همه دستورات طبی را در نصف آیه از کتاب خویش آورده است «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» و پیامبر ما نیز طب را در این دستور خویش خلاصه کرده است: «المعده بیت الادواء و  الحمیه رأس کل دوا...؛ معده خانه همه بیماری ها است و امساک و پرهیز، سرآمد همه داروهاست.»
طبیب مسیحی چون این سخن را شنید گفت: قرآن شما و پیامبرتان برای جالینوس (طبیب معروف) طبی باقی نگذارده است.(4)
آری هر چند این دستور قرآن ساده به نظر می رسد اما امروزه یکی از مهم ترین دستورات بهداشتی و پزشکی است که توجه به آن موجب پیشگیری از بسیاری بیماری ها است.
.1 طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز، ترجمه علی چراغی، ص 138 و نیز تفسیر نمونه، ج6، ص .153
.2همان منبع، ص .139
.3همان منبع.
.4 مجمع البیان، طبرسی، ذیل آیه، تفسیر نمونه، ج6، ص 153-.154

 

توجه داشته باشید در این ایه منظور از اسراف تنها به صرف پرخوری نمیباشد

اسراف معانی گوناگونی دارد از جمله عدم تناسب غذایی نابجا .عدم تناسب غذایی مزاج .عدم تناسب غذایی فصول ازجمله هر میوه و غذایی متناسب با فصل خودش باید باشد . عدم تناسب غذایی جنس وعدم تنسب غذایی سن که اگر همه اینها رعایت شودما کمک شایانی به حفظ سلامت و پیشگیری از بیماریها کردیم .

حتی توجه داشته باشید که چقدر مسءله تغذیه حائز اهمیت است که اظباء با همین ابجوش میتونند به معالجه بیماری بپردازن

 

نظر معصومین نیز اهمیت بی اندازه ای تغذیه را به ما گوشزد میکند.رسول خدا فرمود: (المعده ام کل دا و الحمیه ام کل دوا : معده ما در همه ناخوشی هاست و پرهیز ما در همه ی داروهاست.) قران کریم میفرماید:(انظر الی طعامک) که این "انظر" تفاسیر متعددی دارد.از جمله این که دقت در خوردن و آشامیدن یک دستور مهم و اسلامی و دینی است.

 

اداب غذا خوردن

1.گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ابتدای غذا وبه جای آوردن حمدو شکرآخر غذا مورد تا کید اسلامی است.

2.مصرف اندکی نمک ابتدا و انتهای غذا توصیه شده است. نمک ضد بلغم معده عمل کرده و هضم غذا را بهتر می کند.

3.غذا باید آرام وبه آهستگی خورده شودو کاملا جویده شود. اهمیت این موضوع به حدی است که طبق فرمایش معصومین (ع) مدت زمانی که سر سفره ی غذا می مانیم جزو عمر ما محسوب نمی شود .شاید یک حکمت این روایت این است که انسان تشویق شود تا با آرامش وحوصله و صرف وقت بیشتری به غذا بپر دازد.تند غذا خوردن سبب ترشح ناقص آنزیمهای گوارشی شده که هضم را مختل خواهد کرد.

(فراموش نشود که از دیدگاه طب سنتی به هر دلیل هضم ناقص شود. خلط فاسد ونا بجا در دستگاه گوارش تولید وبه سراسر بدن منتشر می شود.) کامل نجویدن غذاها عادت اغلب انسانهاست که باز موجب اختلالات گوارشی وهضم ناقص خواهد شد.

4.ایستاده غذا خوردن. پشت میز وصندلی غذا خوردن .کفش به پا داشتن حین غذا خوردن سودا زا است و خون را به شدت غلیظ می کند.

 


5.بهتر است غذا مزه مزه شود وبه ان نگاه کنیم وآب جرعه جرعه خورده شود وحتی توصیه شده آب هم مزه مزه شود و حین نوشیدن آب به آن نگاه کنیم.

6.دست کشیدن از غذا قبل از سیری کامل نیز توصیه ی مهم طب اسلامی است. جزو ارکان طول عمر شمرده شده است. همگان شنیده ایم که آن طبیب مشهور زمان صدر اسلام گفت: تا زمانی که مسلمین این عادت را دارند (یعنی قبل از سیر شدن کامل دست از غذا می کشند) ما پزشکان مشتری نخواهیم داشت !

7. خواب پس از غذا مضر است وخون غلیظ وسودایی تولید میکند. حداکثر بیست دقیقه خواب کوتاه پس از صرف ناهار مجاز دانسته شده است.

8.غذاهای بسیار سرد و بسیار داغ هر دو مضر است.

9.یخ سودازاست وآبی که درون آن یخ انداخته باشیم سودازاست !و خون را غلیظ میکند. بوعلی سینا می فرماید: آب یخ خوردن ضررر خود را اگر در جوانی نشان ندهد در پیری حتما ضربه ی خود را به تو خواهد زد! آبی که در یخچال گذاشته شود تا خنک شود ضرر چندانی ندارد.




[ پنج شنبه 90/6/3 ] [ 2:57 عصر ] [ محمد ستایش ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

محمد ستایش
راز سلامتی و طول عمر و تغذیه سالم را از ما بخواهید سوالات خود را در قسمت نظرات وارد کنید سعی میکنم در اسرع وقت پاسخ بدم همراه:09380890071 ساعت تماس 9-10شب
امکانات وب